ne biçim şeyler…

Ahşap Tekne Modellerim 3 – Fethiye Balıkçısı

IMG_1411

Bu modelin hikayesi çok uzun ama yine de anlatmaya çalışacağım çünkü onu yapmak ve son haline getirmek en başından en sonuna kadar benim için çok uzun ve güzel bir maceraydı. Gerçi bu tekne modelinin henüz tam olarak bittiğini söyleyemem çünkü henüz direğine uygun bir Türk bayrağı bulamadım. Onu da ekledikten sonra iyisiyle kötüsüyle bitirmeyi düşünüyorum. Uzun bir hikaye dedim, gerçekten de öyle. Çünkü bu tekneye ait herhangi bir model planı olmadığından planını Fethiye tersanesinde bizzat kendim çizdim. Aslında plan konusu uzun mesele. Hatta model çalışmasının kendisi kadar uzun. Bu teknenin planı Türk modelciliği açısından büyük bir kayıp, koca bir eksikti. Bu da çok uzun bir mesele. Plan konusunu burada uzun uzadıya anlatmama gerek yok. Ama bu uzun hikaye tersanede değil, Fethiye körfezinde başlıyor.
Ahşap teknelere, özellikle Türk teknelerine ilgi duymaya başladığımdan bu yana Fethiye körfezine sıralanmış bu güzellere her zaman büyük bir hayranlıkla bakmışımdır. Konu Fethiye ve deniz ise benim aklıma ilk olarak bu güzeller geliyor. Fethiye’nni en güzel kızları onlar.
Onları diğer birçok tekneden ayıran önemli özellikler var. En başta onlar güzel oldukları kadar yorgunlar. Üzerlerinde eski günlerin, eski zamanların izlerini halen taşıyorlar. Sahiplerinin, denizin, yaşanmışlığın tüm izlerini halen güvertelerinde görebilirsiniz. Ağırbaşlı, alçakgönüllü, yıpranmış ama halen sapasağlamlar. Onları izlemek, incelemek insana garip duygular yaşatıyor.

IMG_2077

Fakat böylesine güzel ve bizim olan bir teknenin model planının olmaması beni bir o kadar da üzüyordu. İşte körfezde bu tekneleri seyrederken madem ki planı yok, neden çizmiyorum ki? diye kendime sordum. Biraz düşünüp en azından denemiş olurum diyerek kararımı verdim. Mesleğimden ötürü çeşitli çizimleri yapabiliyor, ölçüleriyle birlikte yaptığım bu çizimleri bilgisayara geçirebiliyorum. Bu sebeple bir teknenin model planını çizme fikri benim için çok uzak değildi. Ertesi gün Fethiye tersanesine gittim. Şanslıydım ki, tersanenin bir köşesinde henüz sökülmekte olan ve bir tane de bakım aşamasında olan tam iki güzeli incelemeye başladım. Ustalardan ölçülerini almam için gerekli izni alıp ertesi gün gerekli alet edavatla tersaneye tekrar geldim.

IMG_8674

Yaklaşık bir hafta boyunca ölçüleri almak için defalarca tersaneye gittim. Bazen küçücük ve tek bir ölçü için tersaneye tekrar tekrar gittim. Ölçüleri hemen oracıkta kağıda geçirip eve vardığımda bilgisayara geçirdim. Yaklaşık 2 hafta içerisinde aldığım ölçüleri ve çizimleri bilgisayara geçirmeyi tamamladım. Tabii ki bu arada bu güzel tekneleri daha da yakından tanıma fırsatını yakaladım. Tüm bu süre içerisinde aldıkları farklı formları, farklı ustaların farklı çalışmalarını inceleme şansını elde ettim. Ve gördüm ki onları birbirlerinden ayıran yegane şey kendi sahipleri, kendi yaşanmışlıkları. Yani aslında güverteleri.

IMG_8579

Her usta farklı ölçülere gitmiş, her sahibi onu kendisine göre değiştirmiş ve her yörede biraz daha farklı bir form kazanmış. Hatta gördüm ki; Antalya’ya doğru daha da değişmiş. Kuzeyde ve güneyde hep farklılaşmış. Ne şanssız tekneler ki bir isimleri bile yok. Halk arasında yanlış bir şekilde “piyade” olarak adlandırılan bu tekneler aslında her yörede kendilerine has bir biçim kazanmışlar. İnce, uzun ve zarif yapılarından dolayı gerçeğinde bir İstanbul Boğazı ve saray teknesi olan “Piyade” teknelerine öykünerekten isimleri “Piyade” olarak kalmış. Zamanla boyları da bir miktar kısalınca isimleriyle de hiçbir alakaları kalmamış.

IMG_8513

Çizim aşamasından sonra kafamda tek bir şey vardı; çizdiğim plan ne derece tutarlıydı? Planın tutarlılığını bilgisayar ile defalarca ölçmüştüm fakat bir de modeli yapmak vardı. Bunu da anlamanın tek yolu çalışmaya başlamaktı. İlk iş olarak evin odunluğundaki izbe köşemin duvarına planı astım.

IMG_9086

Plana göre omurga ve postaları kestim. Bu aşama en önemli aşamalardan birisiydi. Zira omurga ve posta demek teknenin kendisi demek.

IMG_9088

Omurga ve postaları dikkatlice kestikten sonra birleştirdim. Bu aşamaya kadar hiçbir sorun yaşamadım. Aynı bilgisayar ortamında olduğu gibi her parça muntazam bir şekilde yerli yerine oturdu. Teknenin formu birebir olarak ortaya çıktı. Bu aşama benim için oldukça heyecan vericiydi, çünkü kendi çizdiğim bir model tekne planının bizzat tutarlılığını da test ediyordum.

IMG_9328

Sarım aşaması bittikten sonra gövdeye macun uygulayıp astar boyasını attım.

IMG_0703

Sıra yavaş yavaş güverte bölümüne geldi.

IMG_0722

Güverteyi de aldığım mastarlarla kestikten sonra tekneye sorunsuzca oturttum. Artık onu bu teknelerin vazgeçilmez rengi olan Akdeniz mavisi ile buluşturmanın vakti gelmişti. Bu aşamada postaların uçlarını da güverteye yerleştirdim.

IMG_0859

Artık model çalışmam yavaş yavaş şekilleniyordu. Güverteden sonra küpeşteleri de yerleştirdikten sonra teknenin güvertesi üzerinde çalışmaya başladım. Motor kapağını ve kabini kesip güverteye yerleştirdim.

IMG_0995

Bu aşamadan sonra benim için en zevkli aşama olan boya aşamasına geçtim. Bu aşamayı es geçmemek lazım. Bence bir model çalışmasının en zevkli kısmı boya aşaması. Odunluktaki küçük tersanem bu aşamada gerçek bir tersane gibi kokmaya başladı. Ahşapla birleşen boyanın odunluğa yayılan kokusu anlatılmaz yaşanır. Fırça ile model boyamanın zevki çok başka. Herşeyini, her parçasını kendi yaptığınız küçük bir tekneyi yavaş yavaş boyamak, garip bir huzur.

IMG_1046

Derken bu aşamada model üzerinde daha önce hiç denemediğim bir teknik olan “eskitme” tekniğini yer yer uygulamaya karar verdim. Malum bu tekneler yaşlı ve yorgun tekneler. Yeni ve kusursuz bir görüntünün bu modele yakışmayacağını düşünerek bazı denemeler yaptım. Motor kapağına küçük yağ izleri ve lekeler çizdim.

IMG_0972

Sepet ve kasa gibi çeşitli aksesuarları da tek tek yapıp güverteye yerleştirdim.

IMG_1376

Bu aşamada Fethiye Balıkçısının son hali şöyle;

IMG_1387

Daha sonra teknenin altına bir miktar kum ve karinaya yapışmış küçük kabukluları taklit etmeye çalıştım.

IMG_1439

Teknenin seyir fenerini de brandanın alt kısmına bağladım.

IMG_1135

Gövdenin kenarlarında küçük akıntılar yapmaya çalıştım.

IMG_1182

Fethiye Balıkçısı uzun bir yapım aşamasından sonra şimdi yeni sahibini beklemek üzere cam koruması içerisindeki yerini aldı. Şimdilik tek bir eksiği var o da güzel bir Türk bayrağı.

IMG_2078

IMG_2077

Yorumlar kapatıldı.