ne biçim şeyler…

Köy Efsaneleri – 2

Arabalarla bu zamana kadar pek fazla içli dışlı olamadım. O yüzden midir bilmem ama arabalara fazla bir merakım yok. Oldum olası hep motosikletlerle haşır neşir oldum. Motosikletleri her zaman daha çok sevdim. Fakat dayanıklı ve zamanla olan sınavını vermiş, sağlamlığını ispatlamış her üretim de dikkatimi çekti. Bu tarz eşyalarla veya araçlarla, tüketim girdabına kapılmış şehirlerde pek fazla karşılaşamazsınız. Ama köylerde ve Anadolu’nun birçok köşesinde bu gibi istikrarlı üretimlerle karşılaşmanız halen mümkün. Onlar 70’li ve 80’li yıllardan bu yana halen kullanılıyorlar. Bu istikrarla bazen bir traktörde, bazen bir motosiklette, bazen bir kol saatinde veya bazen de bir eski tahta sandalyede karşılaşabilirsiniz. Zaman, sanki köylerde ve kasabalarda daha yavaş ve daha zararsız geçip gidiyor gibidir. Oysa köyler ve kasabalarda şartlar daha serttir. Bugün üretilen birçok arabanın veya motosikletin taşlı köy yollarına, tarlalara veya dağ yollarına dayanması zor. İnsan konforunun ön plana geçtiği günümüzde, kalite ve istikrar belki de ister istemez arkaplana doğru itiliyor. Fakat köy efsaneleri de herşeye rağmen yaşamaya, yaşatılmaya devam ediyor. Renault 12. 70’li yıllardan, yakın geçmişe kadar üretilen bu arabalar Batı Anadolu’nun, Akdeniz’in ve daha birçok bölgemizin vazgeçilmez araçlarıydılar. Birçok yerde halen de öyleler. Köy insanının ihtiyaçlarını halen karşılamaya devam edebilen bu arabaların tekerlekleri, eski, taşlı ve çamurlu yollarda dönmeye devam ediyor. Boyaları dökülmüş, kaplamaları yırtılmış, şaseleri paslanmış ve çürümüş olsa da kendilerine has o garip istikrarlarıyla çalışmaya, sahiplerine emektarlık yapmaya devam ediyorlar. Öyle ki; bu arabalardan ülkemiz şartları için üretilen modele Anadolu’nun en yaman dağlarından birinin ismini vermişler. “Toros” demişler. Ve daha birçok yabancı ülke için özel üretilen bu modele başka ülkelerde başka dağların isimleri verilmiş; mesela “Alpin”. Ve kilometre sayaçları artık takılı kalmış bu efsaneler, köy yollarında, köy kahvelerinde, tarlaların hemen yanıbaşlarında, aklınızın ucundan geçmeyecek dağ yollarında yaşamaya devam ediyorlar. Ve artık ben de bu efsanelerden birine sahibim. Yaşlı, inatçı, yorgun emekçi. Renault 12.

Yorumlar kapatıldı.