ne biçim şeyler…

Toroslar’da Yörükler

Bu gravüre geçtiğimiz gün rastladım. Gravürün sağ alt köşesinde sahibinin imzası var. “Stanford” la başlayan bir isim ve devamı net olarak okunmuyor. Daha önce hiç rastlamamıştım. Gravürün tarihi yok, fakat oldukça eski olduğu anlaşılıyor. Muhtemelen 1830 sonrasına ait. Stanford imzası çizimi yapana mı yoksa gravürü yapana mı ait bilmiyorum. Çünkü normalde bu tarz belgesel nitelikli gravürlerin çizerleri resmin sol altına kendi isimlerini yazarlar, gravürü yapan kişi ise diğer köşeye kendi imzasını atar. Stanford belki de hem çizimi hem de gravürü kendisi yaptı. Aynı zamanda Stanford, büyük bir ihtimalle yolu Toroslardan geçmiş bir “eski zaman Anadolu gezgini”. Çizim Toroslarda bir Göçebe Yörük yerleşkesini betimliyor. Daha önce Yörükleri ve yaşamlarına dair bu kadar net bir çizim veya gravür görmemiştim. Bu açıdan bu gravürü gördüğümde çok sevindim. Çünkü o güzel Anadolu insanlarının eski yaşamlarını ve yaşadıkları çevreleri betimleyen hiçbir görsel kaynak yok. Bu anlamda bu gravür güzel bir kaynak oluşturuyor. Gravürde Toros Yörüklerine küçük ama etkili bir bakış var. Çadırlar, yörük kadınları, küçük bir çoban köpeğiyle oynayan yörük çocuğu, koşuşturan keçiler ve hepsini kucaklamış Toros dağları. İşte tam da burada aklıma takılan bir soru var. Bu manzara ve atmosfer, sizlere bir yerlerden tanıdık gelmiyor mu? Bana, biryerlerden çok fazla tanıdık geliyor…

Yorumlar kapatıldı.