ne biçim şeyler…

Anadolu’nun son sırtlanları – Hyaena Hyaena

2009 yılında İzmir Gaziemir Sarnıç – Buca Kaynakları birbirine bağlayan alternatif yolda motosikletle giderken orman içine giren toprak yolda durmuş bana bakan ilginç bir hayvan gördüm. O yol pek kullanılmayan bir yoldur ve ben de normal hızın biraz üzerinde gidiyordum. Ne gördüğüme birtürlü anlam veremedim. Önce hiç durmadım, devam ettim. Ama 1-2 kilometre geçtikten sonra çok merak edip geri döndüm ve ne olduğuna bakmak istedim. Çünkü az önce gördüğüm hayvan, daha önce hiç görmediğim garip bir hayvandı. Belki de kaçıp gitmiştir diye düşündüm ama geçip gitmek istemedim. Geri döndüğümde hayvan aynen olduğu yerde durup yine bana bakıyordu. Motosikletten inmek istemedim ve hatta motoru da çalışır durumda bıraktım. Kaskımı bile çıkarmadım. Ne yalan söyliyeyim oldukça korkmuştum. Bomboş bir orman yolunda hiç korkmadan size bakan ve hiç kıpırdamayan garip ve daha önce hiç görmediğiniz, simsiyah gözleri olan bir hayvan korkutucudur. Bir müddet ben ona o bana bakıp durduk. Sonra biraz daha dikkatli bakınca hayvanda bir anormallik olduğunu sezdim, çünkü normalde bu tarz hayvanlar insanları sevmezler, hemen kaçmak isterler, ama bu hiç kaçmıyordu. Tabii ki o zaman bunun bir sırtlan olduğunu aklımın ucundan bile geçirmedim. Sanırım aşırı şekilde hastaydı. Çünkü çok halsiz ve bitkin görünüyordu. Sonra motoru kapatıp bakmaya devam ettim. Kaskımı çıkartıp iyice inceledim. Motoru aniden kapatınca bir anda ortalık sessizliğe büründü. O sessiz ortamda öylece durup birbirimize bakmaya devam ettik. Kendi kendime sanırım değişik bir tür tilki veya çakal diye düşünmüştüm. Bir müddet durduktan sonra yoluma devam ettim, ilginçtir yolun ilerisinden bana doğru gelen orman müdürlüğüne ait eski bir itfaiye aracı gördüm. Aracı durdurup içindekilere ormana doğru giren toprak yolun ortasında garip bir hayvan olduğunu söyledim. Hiç ilgilenmediler. Akşam üzeri aynı yoldan geri dönerken onu gördüğüm yere tekrar baktım ama orada değildi. Eve döndüğümde durumu eşime de anlattım ama o da ilgilenmedi :) İşte geçtiğimiz hafta Anadolu Sırtlanıyla ilgili bir haberi ilk defa gördüğümde ben de o gün gördüğüm hayvanın tıpatıp ne olduğunu anlamış oldum. Bu hayvanın gözlerini bugün bile halen unutamam. Bitkin bir halde olmasına rağmen çok güzel bir hayvandı. Anadolu Sırtlanı Hyaena Hyaena için bir kayıt da 2009’da, İzmir Buca Kaynaklar’dan gelsin. Hyaena Hyaena.. Anadolu’da nesli tükendiği sanılan, fakat son yıllarda sevindirici bir şekilde görüntülerinin elde edilmesiyle halen yaşamlarını sürdürdüğü görülen, Anadolu coğrafyasının en nadir canlılarından birisidir. Pek tabii ki soyu tükenmek üzere. Çizgili sırtlanın dünya üzerindeki dağılımı Afrika, Asya’nın batısı (Anadolu dahil), Arap Yarımadası ve Hindistan olarak biliniyor. Son zamanlarda Türkiye’nin birçok yerinde görüldüğüne dair kayıtlar var. İlginç bir şekilde İzmir Foça’da da görüldüğüne dair ciddi kayıtlar var. Foça’daki en son kayıt 1990’da tutulmuş. Bugün Foça’da askeri bir bölgede halen yaşamakta olan bireyleri olduğu söyleniyor. Denizli ve Burdur yolu üzerinde görüldüğüne ait kayıtlar da var. 2000’li yıllarda Güneydoğu Anadolu’da çalışmalarını sürdüren birçok kuş gözlem ekibinden gelen fotoğraflı ve videolu kayıtları var. Sonunun Anadolu Kaplanına benzememesini dilerim.

Yorumlar kapatıldı.