ne biçim şeyler…

Charles Texier Ciltleri


Son zamanlarda bir kargo kutusu beni böyle heyecanlandırmamıştı. Uzun arayışlarım sonucu Ankara’da ikinci el kitap satan bir kitabevinden Charles Texier’in aslı 1830 tarihli, 1930’larda Türkiye’de çevrilmiş 3 ciltlik mükemmel Anadolu gravürleriyle dolu “Küçük Asya Coğrafyası, Tarihi ve Arkeolojisi” kitaplarını aldım. Kitabevi kitapları Ankara’dan Cuma günü yolladı. Kitaplar Cumartesi akşamı geldiler ama Cumartesi günü teslimat olmadığından kitaplar elime Pazartesi geçecekti. Fakat ben bekleyebilir miydim? Cumartesi akşam saat 7:00’de kargo ofisinin önünde kargo kamyonunu beklemeye başladım. Nihayetinde kitaplara kavuştum. Gerçekten tuğla gibi kitap derler ya, işte öyle. Bu ikinci el kitapları bana satan arkadaş bu kitapların önemini biliyor olmalı ki muntazam bir şekilde kutulamış. Bez ciltli bu şaheserleri eve götürüp bir an önce incelemek için son gaz evin yolunu tuttum. Bu kitapları bulması zor. Bunlar birebir, döneminin Arapça harfli Türkçe’sinden harf harf eksiksiz Türkçe’ye çevrilmişleri. Kargonun kutusunu sabırsızlıkla açtım ve bu tuğlaya benzeyen 3 cildi elime aldım. Her biri yaklaşık 600 sayfalık bu kitapların hayalini 1 seneden bu yana kuruyordum. Kitaplar içerik açısından beklediğimden kat kat daha güzel. Kitap güzel bir merhabayla geldi. Bir cildi elime ilk aldığımda rastgele bir sayfayı açmamla karşıma çıkan eski Fethiye gravürünü görünce dondum kaldım. Başka bir sayfada İzmir’de Nif dağına çıkıp gördüğüm bir Hitit kaya kabartması çizimini görmemle daha da büyülendim. Kırk yıllık İzmirliler bile bilmezler Nif dağını. Texier 1834’de çıkmış işte. Muhteşem Eski Anadolu gravürleri var, yüzlerce. Birinci cildin ilk gravürü Texier’in Toros dağlarında bulduğu istiridye kabuklarına ait. Texier anlatmış, 1830’ların Anadolusunu anlatmış. Geçtiği her yeri, Anadolu’nun her yerini. İnsanlarını, hayvanlarını, toprağını, nehirlerini anlatmış. Şehirleri, kasabaları, köyleri santim santim anlatmış. Gravürler muhteşem. Eski Anadolu’nun en büyük gezginine ait bu ciltlere sahip oldum. Yani çok mutluyum ve anlatacaklarım var…

Yorumlar kapatıldı.